niedziela, 2 lutego 2014

Trądzik neuropatyczny - czy masz i Ty?

Często pod makijażami piszecie mi, że mam idealną cerę, wręcz nieskazitelną. Jednak tak nie jest. Mam cerę mieszaną ze skłonnością do trądziku i naczynkową. By ukryć niedoskonałości stosuje bazy wygładzające i kamuflaże. Niestety na dłuższą metę, to nie jest dobre rozwiązanie...
Długo szukałam przyczyny złego stanu mojej cery. Wiedziałam, że wyskakują mi pryszcze przed miesiączką, co jest sprawą miesiączki. Kolejną przyczyną był stres - nawet nie wiecie jak bardzo wpływa na wygląd naszej twarzy. Idąc dalej zauważyłam, że słodycze, fast foody i inne słone przekąski w zbyt dużej ilości mi nie pomagają, a tylko szkodzą. I jak tu żyć?! 
Szukanie przyczyny doprowadziło mnie do tego, iż jestem sama sobie winna. Dlaczego? Poczytajcie dalej. 

wiżaż.pl
Czym jest trądzik neuropatyczny? 

Jest to rodzaj trądziku występujący u osób, które nałogowo rozdrapują i wyciskają krostki, grudki i zaskórniki. Jego inne nazwy to trądzik przeczosowy, trądzik z zadrapania, trądzik neurogenny lub acne excoriée.

U kogo najczęściej występuje trądzik z rozdrapania?

Trądzik neuropatyczny występuje u osób znerwicowanych, które nie radzą sobie ze swoimi emocjami i nerwami, chorobliwie dążą do perfekcji, miewają skłonności do samookaleczeń. Pacjenci ci, podobnie jak osoby z anoreksją, mają zaburzony obraz siebie, nie widzą, że rany i blizny po rozdrapaniu szpecą ich bardziej niż niedoskonałości, zaskórniki i krosty. W moim przypadku jest to przerzucenie z nałogu obgryzania paznokci właśnie na rozdrapywania. W mojej głowie siedzi jeszcze myśl, że szybciej zagoi mi się ranka po wyciśnięciu pryszcza, niż gdybym miała czekać aż samo zniknie. Niestety to złe myślenie.

mamzdrowie.pl

Jak leczyć trądzik przeczosowy?

Jest to dolegliwość z zakresu psychodermatolgii. Lecząc tę chorobę powinno się więc działać dwutorowo – z jednej strony leczyć zmiany skórne, z drugiej poddać się terapii u psychologa, a w ostrych przypadkach u lekarza psychiatry. Leczenie dermatologiczne i psychologiczne powinno odbywać się równocześnie.
Samo leczenie dolegliwości skórnych, bez podjęcia terapii psychologicznej, może nie przynieść pozytywnych efektów. Nawet jeśli stany zapalne i rany zostaną zaleczone, skóry pacjentki na chwilę się uspokoi i poprawi, to zawsze znajdzie ona jakąś niedoskonałość, którą będzie próbowała usunąć – co oznacza nawrót choroby. Oczywiście to dotyczy już bardzo skrajnych przypadków, gdzie blizny i rany są rozdrapywane na całym ciele i osoba nie może sama sobie poradzić z problemem. 


Jak pomóc sobie samemu?
  • Unikaj bardzo jasnego oświetlenia, które podkreśla każdą niedoskonałość
  • Staraj się maksymalnie ograniczyć dotykanie twarzy, ramion, dekoltu
  • Staraj się nie przeglądać w lustrze, zwłaszcza w tym powiększającym
  • Maluj często paznokcie ulubionymi lakierami, dzięki temu nie będziesz wyciskać i drapać by nie zepsuć świeżo zrobionego manicure 
  • Jeśli masz bardzo kamuflujący makijaż, zmyj go bezpośrednio przed snem
  • Jeśli nawet gdy masz makijaż widzisz niedoskonałości, zmyj makijaż od razu jak wrócisz do domu i do końca dnia nie przeglądaj się w lustrze
  • Postaraj się zająć czymś ręce podczas oglądania filmu czy innych domowych czynności, możesz nawet podjadać (lepsze to, niż drapanie) 
  • Zrób sobie zdjęcie zaraz po rozdrapaniu krostek, masakryczny obraz skóry może choć trochę Cie wystraszy
  • Bardzo często lub nawet codziennie, po demakijażu nakładaj na twarz maseczkę lub bardzo tłusty krem - to sprawi, że nie będziesz mogła rozdrapać krostek
  • Poproś najbliższych, by zwracali Ci uwagę gdy tylko dotykasz twarzy lub zaczynać drapać skórę

Jak pozbyć się blizn potrądzikowych? 

Blizny to niestety największy i najgorszy efekt uboczny drapania - oprócz złego wyglądu, krwawień i złego samopoczucia. Samemu w domu możemy delikatnie wypłycać blizny, stosując peelingi mechaniczne (dobrze sprawdzi się korund). Jednak sami nie damy sobie rady. Należy się udać do dermatologa lub do gabinetu medycyny estetycznej, gdzie 
blizny potrądzikowe niweluje się za pomocą laserów frakcyjnych  mikronakłuwania, a w przypadku niektórych blizn poprzez wypełnianie kwasem hialuronowym. Przebarwienia można rozjaśnić dzięki peelingom chemicznym np. kwasem TCA, glikolowym, ferulowym, azelainowym. Jednak są to procesy kosztowne, które należy powtarzać seriami przez nawet kilka miesięcy. 
derma-clinic.pl
Dowód na to, że można spłycić blizny. Ale czy do końca?

Dlatego zanim znów zaczniemy się drapać, wyciskać pryszcze, rozdrapywać strupki, wyciskać zaskórniki, zastanówmy się czy warto? Czy naprawdę chcemy doprowadzić twarz do masakry i szybszego starzenia się? 

Jeśli macie tak samo jak i ja problem z trądzikiem neuropatycznym, życzę Wam powodzenia i siły by walczyć z tym nałogiem! Bo można go pokonać. Ja po 15 latach obgryzania paznokci dałam radę z tym skończyć, to i z tym dam sobie radę. 

Piszcie mi koniecznie jakie jeszcze znacie sposoby na odwracanie uwagi od rozdrapywania, czy macie podobny problem i jakie są Wasze spostrzeżenia na ten temat. 

Pozdrawiam, 
Miłej niedzieli! 

14 komentarzy:

  1. ehh.. ja też zawsze wyciskam ;/ staram się z tym walczyć, ale nie wychodzi mi to .

    OdpowiedzUsuń
  2. Mnie uratowała po prostu kuracja hormonalna - miałam potworny trądzik i im więcej było wyprysków tym zacieklej z nimi walczyłam poprzez wyduszanie, duuże dawki olejków eterycznych, co w pewnym sensie ma coś wspólnego z trądzikiem neuropatycznym. Dopiero, kiedy stanów zapalnych było coraz mniej zauważyłam, że obok jednego wyduszonego pryszcza pojawia się zaraz kilka małych. No i przestałam z czystego rozsądku:P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Możesz powiedzieć coś więcej na temat tych olejków eterycznych? Może kiedyś też się ogarnę i zobaczę jak bardzo niszczę sobie twarz ;/

      Usuń
  3. u mnie najlepiej sprawdza się unikanie lustra powiększającego, zawsze jak się przeglądam w jakimkolwiek to staram się ustawić w takiej odległości, w jakiej najczęściej mogą zobaczyć mnie inni ludzie, przecież nikt nie widzi mnie z odległości 10 cm w pięciokrotnym powiększeniu, więc ja też nie powinnam ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I to jest chyba największy krok by przestać wyciskać! :) Ja bardzo często rozdrapuje krostki podczas oglądania filmów ;/

      Usuń
  4. Mam to samo :(
    Z trądzikiem walczę od kilku lat i zawsze sądziłam, że to przez okres dojrzewania i że to minie. A to niestety czas mija a trądzik jak był tak jest nadal tylko, że zniknęły ropne krostki, a zostały zaskórniki. Najmniejszy prowokuje mnie do wyciskania czasami aż do krwi...Dzisiaj przez przypadek natknęłam się na filmik o trądziku neuropatycznym i muszę się przyznać, że mnie też to dotyczy.Nieduże lusterko zawsze stoi w pobliżu. Nie potrafię nie dotykać twarzy, ramion czy dekoltu. Za każdym razem gdy coś "wyczuję pod palcami" musi to ujrzeć światło dzienne. Wtedy czuję satysfakcję, a po chwili przychodzi złość i taka bezsilność, że nie mogę opanować tak złego nawyku... Teraz, gdy wiem z czym się borykam chcę to zmienić...mam nadzieję, że mi się uda.

    OdpowiedzUsuń
  5. Zdecydowanie pierwszą myślą każdego kto próbuje wyleczyć się z trądziku powinna być decyzja o znalezieniu dobrego lekarza medycyny estetycznej lub dermatologa. Inaczej będzie to walka z wiatrakami.

    OdpowiedzUsuń
  6. Hej, mam ten sam problem. Często się zamyślam lub czytam książkę i koniec już dłubię i rozdrapuję. Bardzo niekorzystnie wpływa to na moje relacje z mężem. On tego bardzo nie lubi, w ogóle mężczyźni tego nie lubią. Mój tata też mnie zawsze upomniał, ale nie pomagało. Niestety drapanie u mnie odbywa się poza moją kontrolą i czuję się bardziej skupiona i wyciszona. Może powinnam znaleźć inną formę relaksu? Zająć czymś ręce. Niestety skutecznie to uprzykrza życie :( walczę z tym już 15 lat, jest trochę lepiej, bo jestem dojrzalsza i łatwiej mi zapanować nad emocjami, ale przed miesiączka ulegam nawykowi z dwojoną siłą :( Dziękuję za ten post. Nie miałam pojęcia, że tak się nazywa ten trądzik i że mogę potrzebować pomocy specjalisty. Raczej uznawałam to za zły nawyk, jakoś czułam, że związane z emocjami, ale jakoś to odpychałam od siebie. Spróbuję stosować Twoje rady, może efekt będzie lepszy :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Sprawa jest ciężka, bo jak jest to trądzik ropny, białe grudki tuż pod skórą same nie wyjdą, a i wygląd jest gorszy od czerwonego pryszcza. Najlepiej znaleźć sobie takie zajęcie, gdzie obie ręce są potrzebne :)

    OdpowiedzUsuń
  8. dobry post! ja moją walkę z trądzikiem zaczęłam od zmiany kosmetyków na minerały. pierwszymi jakimi kupiłam były te od earthnicity i w sumie używam ich do dziś :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Trzymam za Ciebie kciuki! To strasznie smutny i irytujący odruch. Jeszcze kilka msc temu miałam idealną cerę, koleżanki zazdrościły mi tego że mogę chodzić bez podkładu i skóra jest gładka o równym kolorze. W ostatnim okresie miałam kilka poważnych załamań emocjonalnych. Sądziłam że przez to skóra mi się pogorszyła. Diametralnie dosłownie. Gdy nagle natknęłam się w poszukiwaniu ratunku i przyczyny nagłego złego stanu cery na film o trądziku z rozdrapania. I jak strzał w twarz- zrozumiałam że co wieczór po zmyciu makijażu wyciskałam nawet najmniejsze kropki, często czyste pory bo wydawało mi się że coś tam zalega. Często aż do krwi. Dziś mam tak oszpecone czerwonymi plamami policzki że nie mam odwagi znów drapać i wyciskać. Patrze w lustro chce mi sie płakać i pytam sama siebie- czemu to sobie zrobiłam. Na szczęście obyło się bez blizn w postaci wgłębień. Dziewczyny, trzymajcie się! Bądźcie silne i czujne! Trzymam kciuki za wyleczenie tego problemu u każdego!

    OdpowiedzUsuń
  10. Zdrowa i zadbana cera to marzenie każdej dziewczyny :) Wiem coś o tym jak to jest długo walczyć z trądzikiem ;/ Na szczęscie, po kilku latach trafiłam przypadkiem na artykuł i ziołach. Dowiedziałam się, że ostrożeń warzywny ma zbawienny wpływ na pojawiające się, niechciane krostki. Zaczęłam kurację i na prawdę widzę efekty. Jestem bardzo zadowolona i mam nadzieję, że wreszcie nie będe wstydziła się wychodzic na ulice :) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  11. Masakra z tą cerą, trądzik mi juz przeszedl ale wspominam go do dzisiaj..

    OdpowiedzUsuń